Boothsstock 2024 DSC03369
Spring naar hoofdinhoud

Bij de start van de Duurzame Deal sloten 11 verschillende Rotterdamse evenementen en evenementenmakers zich aan. Toffler Festival, Metropolis Festival, Oranjebitter en Blijdorp Festival hebben uitgebreid innovaties ingezet op meerdere thema’s binnen de deal. MOMO profileerde zich als een koploper die andere organisatoren weer kon inspireren tijdens het evenement. Ook JMR rolde duurzame experimenten uit over verschillende evenementen, zoals Boothstock Festival, het Nationale Vuurwerk en Bevrijdingsfestival Zuid-Holland. Wereldhavendagen heeft op meerdere fronten uitgebreide ervaring opgedaan die ook de rest van de sector vooruit heeft geholpen.

 

Gedeelde resultaten

Alle aangesloten evenementen hebben gewerkt met een eigen beker retoursysteem en gescheiden inzameling. De menukaarten van de betrokken evenementen werden tijdens de deal meer toekomstbestendig door een gevarieerd aanbod met minder nadruk op vlees. In de communicatie werd nadrukkelijk ingezet op reizen per openbaar vervoer of fiets in plaats van de auto. Door de inzet van slimmere stroomplannen bij de evenementen is meer gebruik gemaakt van de beschikbare vaste stroompunten en werden accu’s steeds meer ingezet. Het dieselverbuik is hierdoor enorm verminderd.

 

De brede inzet van organisatoren en betrokken evenementen zorgde voor een goede uitwisseling van kennis, ervaringen, leveranciers en ideeën. De gezamenlijke inzet op onder meer een retourbeker en terugkerend gevarieerder cateringaanbod maakten de Rotterdamse bezoeker ook steeds meer bewust van de nieuwe aanpak. Dit heeft een duidelijk resultaat gehad op het gedrag van bezoekers, ook buiten de aangesloten evenementen. Niet alleen de footprint van de deelnemende evenementen is verkleind, er was daarnaast een direct positief effect op de Rotterdamse evenementen in brede zin.

Ook Pleinbioscoop Rotterdam, I Love Urban Outdoor Festival, DÂK Rotterdam en de Rotterdamse studentenvereniging RSC-RVSV hebben zich vanaf de ontwikkeling van de Duurzame Deal verbonden aan de geformuleerde doelstellingen en werkten mee aan de invulling van de gedeelde ambities.

 

De betrokken organisatoren en evenementen blijven zich inzetten voor verdere verduurzaming, het behouden van de samenwerking en nastreven van de initiële doelen van de deal binnen de haalbaarheid en financiële ruimte.