Wij zijn je partner in onderzoek

Bevrijdingingsfestival Zuid Holland 2022 © Bas Czerwinski (13)
Onderzoek doen

Als cultuurmaker is het belangrijk om je doelgroepen te kennen. Hoe meer je weet over hun manier van leven, wensen en behoeften, hoe beter je daar op kunt inspelen. Actief op zoek gaan naar informatie over je publiek is dus altijd een goed idee. Maar hoe pak je het aan? En waar moet je rekening mee houden? Bij Rotterdam Festivals helpen we je graag met het uitvoeren van een publieksonderzoek. Binnen ons team werken meerdere specialisten op dit gebied. Zij kunnen je adviseren over de methode: ga je voor kwalitatief of kwantitatief onderzoek, werk je met focusgroepen, interviews of enquêtes? Ook kunnen ze meedenken over de opzet van je onderzoek, helpen bij het opstellen van de vragenlijsten en het verzamelen en analyseren van de data. Hier lees je meer de verschillende onderzoeksmethoden. Bij het doen van onderzoek is het van belang onderzoek om rekening te houden met de AVG.


In de jaarlijkse kennissessie over publieksonderzoek gaan wij hier dieper op in.

 

Onderzoek door Rotterdam Festivals

Rotterdam Festivals doet voortdurend onderzoek naar de behoeften en verwachtingen van het publiek dat cultuur bezoekt in Rotterdam. De inzichten die we ophalen, delen we met de cultuurmakers in de stad. Op basis hiervan kunnen zij hun beleid bepalen. En samen nóg beter zorgen voor een aantrekkelijk en divers cultuuraanbod, waar voor iedere Rotterdammer iets bij zit. We doen ook onderzoek in opdracht van de bestuurders van de stad. Zo onderzoeken we elke twee jaar, in opdracht van gemeente Rotterdam, welke Culturele Doelgroepen bereikt worden door de Cultuurplaninstellingen. Jaarlijks bieden we individuele instellingen inzicht in hun publieksbereik met het Culturele Doelgroepenmodel middels een standaard rapport. Voor Cultuurplaninstellingen in Rotterdam die mee (willen) doen met het onderzoek, is hier meer informatie te vinden.

Daarnaast doet Rotterdam Festivals indien de actualiteit daarnaar vraagt onderzoek naar vraagstukken die op dat moment in de sector leven. De kennis en inzichten die uit de onderzoeken volgen zoals het tweejaarlijkse onderzoek, delen wij graag met de sector. 

Dakendagen 2017 (C) Fred Ernst (4)

Bel met ons

Eric Elphick
Eric Elphick Senior Medewerker Onderzoek 06 18 66 59 86