Onderzoeksmethoden

Wat motiveert om jouw instelling te bezoeken
ALL CAPS 2022 HR © Fleur Beerthuis (135)
Onderzoeksmethoden

Er zijn verschillende manieren om kennis over je publiek te verzamelen. Iedere situatie vraagt om een andere aanpak. Hieronder lichten we een paar onderzoeksmethoden toe:

 

Surveys

Met een vragenlijst kun je belangrijke informatie ophalen over je bezoekers. Hoe kwamen ze op het idee om jouw instelling of idee te bezoeken? Wat is de belangrijkste reden voor bezoek? Hoe beleven ze jouw instelling of festival? Een analyse van de antwoorden geeft inzicht in de voorkeuren van je bezoekers, waar je in communicatie en programmering op kunt sturen. 

 

Focusgroepen

Je verkrijgt diepgaande informatie door in gesprek te gaan met een specifieke doelgroep. Dat kunnen groepen zijn die je al bereikt, maar ook groepen die je nog niet bereikt. Door gerichte vragen te stellen, kun je belangrijke informatie bovenhalen. Zoals wat hen motiveert om jouw instelling te bezoeken. Of wat een drempel is om dat niet te doen. Je krijgt inzichten in onderliggende gedachten en gevoelens, die je met een vragenlijst niet zo snel verkrijgt.

Groep 2 Dakendagen 2020 Credit Fleur Beerthuis (179)
Rotterdamse Dakendagen 2020 ©Fleur Beerthuis

Bel met ons

Eric Elphick
Eric Elphick Senior Medewerker Onderzoek 06 18 66 59 86