;

Entreegeld vragen zonder publiek te verliezen

KA Rotterdamfestivals Leon 7765
Spring naar hoofdinhoud

Festival Baroeg Open Air had in september 2019 zijn eerste betaalde editie. Waarom besloot directeur Leon van Rijnsbergen om entreegeld te vragen? Hoe reageerden de bezoekers? En werd Baroeg Open Air 2019 een succes? Leon van Rijnsbergen: ‘De sfeer was als vanouds.’

WAT WAREN JULLIE REDENEN OM NA TE DENKEN OVER EEN ENTREEPRIJS?

‘De kosten voor Baroeg Open Air gaan elk jaar omhoog: bands vragen steeds hogere gages, terwijl de inkomsten van subsidies en sponsoring gelijk blijven. Ook heeft het weer op een gratis festival een grotere invloed dan op betaalde festivals; heb je als bezoeker al betaald voor je kaartje, dan ben je eerder bereid de regen te trotseren. Een derde reden om over entreegeld na te denken was dat we in 2018 als organisatie werden verrast door 10.000 bezoekers – 3.000 meer dan gemiddeld op Baroeg Open Air. Hierdoor ontstonden lange rijen bij de horeca en de muntautomaten. Werk je met kaartverkoop, dan weet je van tevoren beter hoeveel faciliteiten je nodig hebt.’  

HAD JE TWIJFELS OM ENTREEGELD TE VRAGEN?

‘Baroeg Open Air bestaat sinds 2006 en is altijd gratis geweest. We zijn daardoor een laagdrempelig festival én we hebben een supertrouwe achterban, waaronder veel gezinnen. Wandelde ik tijdens eerdere edities over het festivalterrein, dan zag ik hun kinderen rondrennen, plastic bekertjes inzamelen in ruil voor muntjes. Komen deze bezoekers nog als je ze geld vraagt? vroeg ik me af, en blijft de sfeer zo fijn en gemoedelijk als ie altijd was?’ 

HOE HEEFT ROTTERDAM FESTIVALS JULLIE ONDERSTEUND BIJ HET MAKEN VAN EEN BESLISSING?

‘Na de editie van vorig jaar – die waarbij we 10.000 bezoekers hadden – deed Rotterdam Festivals in samenwerking met merkadviesbureau Hendrik Beerda een groot onderzoek onder onze bezoekers, onder meer met de vraag: zijn jullie bereid om entreegeld te betalen voor Baroeg Open Air?’ 

 

WAT WAREN DE UITKOMSTEN VAN DIE ONDERZOEKSVRAAG?

‘83% van de bezoekers zei bereid te zijn entreegeld te betalen. Van 57% van de bezoekers mocht dat een bedrag van €6,- of hoger zijn, 25% vond zelfs een bedrag boven de €10,- schappelijk. Slechts 17% van de bezoekers vond dat het festival gratis moest blijven. Die cijfers gaven ons het vertrouwen om overstag te gaan.’

WAT WERD DE ENTREEPRIJS VOOR BAROEG OPEN AIR?

We hadden een early bird-prijs van €6,66 voor de eerste duizend kaarten. Die waren binnen één week uitverkocht. Kaarten aan de poort kostten €15,-, daarvan verkochten we er – online en offline – nog bijna duizend stuks. Kinderen tot en met twaalf jaar mochten gratis naar binnen. De gewone voorverkoop, met kaartjes van €9,99, verliep traag. Daar heb ik me echt zorgen om gemaakt, al stelden collega-festivalorganisatoren die hier al ervaring mee hadden me gerust. En inderdaad: in de laatste twee weken voor het festival liep het ineens storm.’ 

HOE VERLIEP JULLIE EERSTE BETAALDE EDITIE?

‘We hadden rond de 7.000 bezoekers begroot. Die waren er, inclusief gasten en vrijwilligers. Het mooie weer hielp extra. Ook dit jaar liep ik natuurlijk rond over het festivalterrein. Ik zag dezelfde mensen, ik zag net als voorgaande jaren kinderen rondrennen en plastic bekertjes inzamelen. De sfeer was als vanouds. Zonder het onderzoek van Rotterdam Festivals en Beerda hadden we de stap naar betaald festival denk ik niet durven nemen.’ 

WAT ZIJN JULLIE PLANNEN NU?

‘We zijn inmiddels al begonnen met de voorverkoop voor volgend jaar, en op termijn gaan we al tijdens het festival starten met de voorverkoop voor de volgende editie, waarbij we alvast een aantal namen bekendmaken. En we willen de 10.000 bezoekers uit 2018 behalen, alleen dan betaald. Het entreegeld willen we laag houden. Ook in de toekomst.’