Het grootste deel van het aanbod van eten en drinken op je evenement is bestemd voor je bezoekers. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel van het programma en de beleving van je evenement. En natuurlijk ook een belangrijke inkomstenbron! Pas je aanbod goed aan op de behoeften van het publiek. Dat betekent ook afwegen of je nog vlees of vis serveert of dat je alleen gaat voor plant-based alternatieven.
Biologisch of lokaal voor minder CO2
Zit duurzaamheid in het DNA van jouw festival, zal je publiek dit waarderen en ook meegaan in je aanbod. Komt jouw publiek voor een wilde, ongecompliceerde avond, dan willen ze vaak niet te moeilijk doen. Publiek dat thuis niet gewend is om een vegetarisch alternatief te kiezen, kan je niet dwingen. Wel kan je deze doelgroep een alternatief aanbod geven, met oog op de toekomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanbod van vleesproducten met een beterleven, biologisch of Fairtrade keurmerk. Of vlees van lokale herkomst of met een mindergrote CO2-impact. Bijvoorbeeld kip in plaats van rund. Lees hier meer over de milieu-impact van vlees.
Mooie presentatie
Uiteraard kun je ook een alternatief voor vlees aanbieden. Een goede communicatie met een heldere boodschap hierover is dan heel belangrijk. Probeer te voorkomen dat je de alternatieven te veel als anti-vlees of met belerende toon aanprijst. Bezoekers komen voor hun plezier naar je evenement en willen niet de les gelezen worden over een keuze die ze maken. Je kunt bezoekers wel verleiden kennis te maken met nieuwe plant-based alternatieven door aandacht te besteden aan de prijs of presentatie van het product. Maak het aantrekkelijk! Er zijn tegenwoordig veel lekkere en leuke alternatieven voor op je evenement beschikbaar.
Duurzame crewcatering
Een andere belangrijke doelgroep op je evenement zijn de medewerkers. De crewcatering op evenementen geeft je ook snel de kans om te veranderen. Meteen een harde overstap maken van vlees naar alleen vega-aanbod kan wat uitdagingen geven. Als vegetarisch eten niet een standaard onderdeel is van het DNA van het evenement, raden we af om dit direct 100% door te voeren. Sommige crewleden hechten veel waarde aan vlees bij de maaltijd. Voorkom dat er niets meer te kiezen is. Wel kan je plant-based producten als alternatief aanbieden. Of ook hier aandacht besteden aan dierenwelzijn, herkomst en CO2-impact van het gekozen vlees. Denk ook hierbij aan de aangeboden portiegroottes.
To meat or not to meat?
In het verleden werd vaak gewerkt met een crewcatering die voor alle medewerkers een volledige maaltijd bood. Omdat dit voor veel verspilling zorgde, zie je steeds vaker alleen catering op bestelling. En bij een no-show wordt een naheffing gevraagd aan de crew die geen gebruik heeft gemaakt van het bestelde aanbod. Ook is er een trend bij de keuze op het menu. In plaats van aan te geven dat je geen vlees wil, moet je steeds vaker aangeven dat je wél vlees als onderdeel van je maaltijd wilt. De omgekeerde wereld dus. Het concept ‘Carnivoor geef het door’ wordt steeds populairder. Wie geen dieetwensen heeft doorgegeven krijgt een maaltijd zonder vlees of vis. Dat scheelt ook enorm veel voedselverspilling als maaltijden alsnog niet worden gegeten.
Voorkom verspilling
Mocht je na afloop van een maaltijd nog veel eten over hebben, kan het een optie zijn om met de overgebleven ingrediënten iets nieuws te maken. Bijvoorbeeld een snack voor de crew (eventueel to go met minimaal verpakkingsmateriaal).