Rotterdam Festivals en Cigarbox hebben de handen ineengeslagen en bieden culturele organisaties in de culturele sector in Rotterdam de mogelijkheid om via een gemakkelijke tool publieksonderzoek te doen, bijvoorbeeld naar de waardering, beleving en impact van culturele activiteiten. Mede dankzij de Gemeente Rotterdam kunnen culturele organisaties in ieder geval tot eind 2025 zonder kosten hier gebruik van maken.
Impact meten in de culturele sector
Kunst en cultuur hebben bewezen impact op makers, deelnemers, publiek en omgeving. Steeds meer cultuurmakers willen naast het in kaart brengen van het publiek, een verdiepingsslag maken en (ook) hun impact meten. Rotterdam Festivals gaat samen met culturele organisaties in de stad aan de slag om inzicht te vergaren in onder meer de beleving en het effect van culturele activiteiten. Door data geïnformeerd te werken, worden er keuzes gemaakt op basis van feiten in plaats van aannames. Effecten worden zichtbaar, wat helpt om beleid te optimaliseren en resultaten te verbeteren.
Naast het in kaart brengen van wie kunst en cultuur bezoekt (met behulp van het Culturele Doelgroepenmodel), willen we in Rotterdam onderzoeken wat het effect is bij die verschillende publieksgroepen. Als eerste stad van Nederland gaan we naast publieksbereik ook gezamenlijk de impact meten: wat zijn de effecten van cultuurbezoek en/of -deelname. Impactonderzoek opzetten, uitvoeren, verder door ontwikkelen en de uitkomsten van het onderzoek breed delen in de cultuursector en ver daarbuiten. Ons doel is de effecten van cultuurparticipatie te meten en te analyseren en culturele instellingen op dit vlak te ondersteunen en van meer data te voorzien. Zowel op individueel niveau als overkoepelend.

Waarom impact meten?
Impactmeting geeft culturele organisaties inzicht in de waarde die hun activiteiten toevoegen aan publiek, maatschappij en omgeving. Het biedt concrete input voor beleid, helpt activiteiten en programmering te optimaliseren en dient als middel voor verantwoording aan stakeholders. Daarnaast maakt het inzichtelijk hoe culturele initiatieven bijdragen aan maatschappelijke doelen zoals inclusie, welzijn en duurzaamheid. Impact denken stimuleert veranderingen die verder reiken dan de organisatie zelf en werpt een blik op positieve maatschappelijke invloeden.
Waar werken we naar toe?
Het doel: inzicht in onder meer de beleving en het effect van culturele activiteiten en monitoren mogelijke ontwikkelingen op dit vlak:
- De sector weet wat we onder Impact verstaan en kent de (on)mogelijkheden van impactmeting;
- Instellingen hebben inzicht in hun eigen effecten en/of de door hen gestelde doelen zijn behaald en gebruiken de opgehaalde inzichten, onder meer ten behoeve van beleid;
- Waar mogelijk wordt Impact op een eenduidige manier gemeten, ook met het oog op te realiseren overkoepelende analyses en benchmarks.
Als eerste stap is er een Publiek & Impact Dashboard gerealiseerd onder meer in samenwerking met Cigarbox.
Het Publiek & Impact Dashboard
Met het Publiek & Impact Dashboard kunnen culturele organisaties in Rotterdam op een toegankelijke manier publieksonderzoek uitvoeren en impact meten. Dit dashboard biedt inzicht in de samenstelling en voorkeuren van het publiek en maakt het mogelijk om op een uniforme manier de beleving en effecten van een cultuurbezoek te ondervragen. Organisaties kunnen zeer gemakkelijk zelf vragenlijsten samenstellen over actuele thema’s, zoals sociale, ecologische en economische impact, maar ook onderwerpen als leefbaarheid, welzijn en het imago van de stad of omgeving. De inzichten en uitkomsten worden in real-time weergegeven in hetzelfde dashboard. Uiteraard zit in het dashboard ook een koppeling met de Culturele Doelgroepen en kan Rotterdam Festivals meedenken / ondersteunen.
Zo kunnen organisaties de invloed en effecten van activiteiten, programma’s of evenementen op het cultuurpubliek én op de stad en samenleving in kaart brengen en monitoren. Door een gerichte onderzoeksvraag te formuleren en bijbehorende vragen in het dashboard te selecteren, kunnen culturele organisaties laagdrempelig hun eigen publieksonderzoek uitvoeren. Op termijn kunnen we hierdoor ook nieuwe inzichten voor de stad genereren, inclusief benchmarks (vergelijkingen met soortgelijke organisaties en vraagstukken). Met dit dashboard bieden we een praktische tool voor publiek- en impactonderzoek en ontwikkelen we een gezamenlijke taal voor de cultuursector.
Totstandkoming dashboard
In samenspraak met een selectie instellingen uit Rotterdam, Rotterdam Festivals en de Gemeente Rotterdam is door Cigarbox een impact onderzoeksraamwerk opgesteld. En vanuit daar is ook een vragenlijst opgesteld, in samenwerking met R2 Research. Rotterdam Festivals en Cigarbox hebben de handen ineengeslagen en het ontwikkelde raamwerk middels een dashboard beschikbaar gemaakt voor de culturele sector in Rotterdam. Mede dankzij de Gemeente Rotterdam kunnen culturele organisaties in ieder geval tot eind 2025 zonder kosten hier gebruik van maken.
Het dashboard in het kort:
• Inzicht in onder meer de beleving en het effect van cultuurbezoek
• Toegankelijk online dashboard voor impact- en publieksonderzoek, middels vragenlijsten op maat en real-time uitkomsten
• Onderzoeksraamwerk inclusief Rotterdamse ambities en relevante thema’s, zoals sociale, ecologische en economische impact, leefbaarheid, welzijn, en het imago van de stad, buurt of omgeving
• Benchmarking binnen de Rotterdamse cultuursector, voor vergelijkingen met soortgelijke organisaties en vraagstukken
• Ontwikkeling van één gezamenlijke taal binnen de cultuursector rondom publieksbereik en impact
Meedoen of vragen?
Ben je een cultuurmaker of culturele organisatie in Rotterdam en wil je meedoen, meedenken of meer weten? Neem contact met ons op via impact@rotterdamfestivals.nl.