;

Inzicht in jouw impact

Benieuwd hoe je als culturele organisatie zelf jouw impact in kaart kunt brengen? Daar zijn verschillende manieren voor, waaronder het Publiek & Impact Dashboard
DSC02954
Spring naar hoofdinhoud

Het in kaart brengen van jouw impact begint met het formuleren van een heldere onderzoeksvraag. Welke aspecten van impact wil je meten binnen jullie publiek? Gaat het om de beleving van bezoekers, sociaal welzijn of cultuurparticipatie? Kijk hierbij naar de missie, visie en doelstellingen van jouw organisatie en bepaal vervolgens:

  • Wat je wilt bereiken met jouw activiteiten.
  • Welke informatie je nodig hebt om deze doelen te meten; vertaal dit naar concrete onderwerpen en indicatoren.
  • Wat je al weet over je publiek en welke sectorbrede inzichten al beschikbaar zijn.
  • Hoe je de resultaten gaat gebruiken: pas je marketing en communicatie aan, vertaal je inzichten naar beleid of gebruik je ze voor verantwoording?
  • Welke kernvraag je wilt beantwoorden en stel een plan van aanpak op.

Je kunt impact meten via verschillende methoden. Denk aan diepte-interviews met deelnemers, panelgesprekken met je publiek of kwantitatief onderzoek, zoals met het Publiek & Impact Dashboard. Dit dashboard biedt culturele organisaties een toegankelijke manier om inzicht te krijgen in hun publiek en de impact van hun activiteiten.