Samen werken aan een breed publiek
Als cultuurmaker is het belangrijk om je doelgroepen te kennen. Hoe meer je weet over hun manier van leven, wensen en behoeften, hoe beter je daar op kunt inspelen. Actief op zoek gaan naar informatie over je publiek is dus altijd een goed idee. Maar hoe pak je het aan? En waar moet je rekening mee houden? Bij Rotterdam Festivals helpen we je graag met het uitvoeren van een publieksonderzoek. Hier lees je meer over de verschillende onderzoeksmethoden. Bij het doen van onderzoek is het van belang onderzoek om rekening te houden met de AVG.
In de jaarlijkse kennissessie over publieksonderzoek gaan wij hier dieper op in. Check onze kennissessies in de Agenda.
Onderzoek door Rotterdam Festivals
Rotterdam Festivals doet voortdurend onderzoek naar de behoeften en verwachtingen van het publiek dat cultuur bezoekt. De inzichten die we ophalen, delen we met de cultuurmakers in de stad. Op basis hiervan kunnen zij hun beleid bepalen. En samen nóg beter zorgen voor een aantrekkelijk en divers cultuuraanbod, waar voor iedere Rotterdammer iets bij zit. We doen ook onderzoek in opdracht van de bestuurders van de stad. Zo onderzoeken we elke twee jaar, in opdracht van gemeente Rotterdam, onder meer welke Culturele Doelgroepen© bereikt worden door de Cultuurplaninstellingen. Jaarlijks bieden we individuele instellingen inzicht in hun publieksbereik met het Culturele Doelgroepenmodel middels een standaard rapport. Voor Cultuurplaninstellingen in Rotterdam die mee (willen) doen met het onderzoek, is hier meer informatie te vinden.
Daarnaast doet Rotterdam Festivals indien de actualiteit daarnaar vraagt onderzoek naar vraagstukken die op dat moment in de sector leven. De inzichten en kennis die uit de onderzoeken volgen zoals het tweejaarlijkse onderzoek, delen wij graag met de sector.