Analyse publieksbereik per instelling
Elke Cultuurplaninstelling ontvangt jaarlijks een analyse over het publieksbereik. Hiervoor vragen we de Cultuurplaninstellingen om gedurende het jaar data te verzamelen, namelijk de postcodes en huisnummers van (online) bezoekers, en deze aan te leveren in een door ons opgesteld format. Dit is exclusief schoolbezoeken en randprogrammering, zodat de unieke bezoekers per event worden meegenomen. Hierbij vragen we om welke activiteiten het gaat en om onderscheid te maken tussen eigen programmering en gastprogrammering. Indien van toepassing wordt ook gekeken naar verkoop via de Rotterdampas, Museumkaart of CJP.
Die data gebruiken wij om voor elke Cultuurplaninstelling een afzonderlijke analyse te kunnen maken. Deze analyse geeft inzicht in de samenstelling van je publiek. Je kunt zien of er groepen zijn over- of ondervertegenwoordigd. En hoe deze groepen vertegenwoordigd zijn in Rotterdam, de regio en Nederland. Je ontvangt schema’s en gebiedskaarten, die inzichtelijk maken waar je doelgroepen zich bevinden. Zowel kaartjes als gebiedskaarten lichten we toe in een rapport.
Klik hier voor een voorbeeldanalyse met rapport.
Soms komen door de analyse nieuwe vragen bovendrijven. Misschien wil je weten welke culturele doelgroepen je bereikt per activiteit. Of er een verschil is tussen wie je betaalde en gratis programmering bezoekt. Misschien zijn er andere vragen die je bezighouden. In die gevallen kunnen we een aanvullende analyse maken. Uiteraard houden we altijd rekening met de AVG.