Hoe verzamel je kennis over je publiek?
Er zijn verschillende manieren om kennis over je publiek te verzamelen. Iedere situatie vraagt om een andere aanpak. Binnen ons team werken meerdere specialisten op het gebied van publieksonderzoek. Zij kunnen je adviseren over de methode: ga je voor kwalitatief of kwantitatief onderzoek, werk je met focusgroepen, interviews of enquêtes? Ook kunnen ze meedenken over de opzet van je onderzoek, helpen bij het opstellen van de vragenlijsten en het verzamelen en analyseren van de data.
De voordelen van onderzoek
Onderzoek geeft je inzicht in de motivatie van bezoekers en kan drempels wegnemen. Leer kansen en bedreigingen voor de toekomst kennen door inzicht in de onderliggende gedachten en gevoelens van bezoekers. Onderzoeksresultaten vormen een goede basis voor het opstellen van persona's.
Hieronder lichten we een paar onderzoeksmethoden toe:
Surveys
Met een vragenlijst kun je belangrijke informatie ophalen over je bezoekers. Hoe kwamen ze op het idee om jouw instelling of idee te bezoeken? Wat is de belangrijkste reden voor bezoek? Hoe beleven ze jouw instelling of festival? Een analyse van de antwoorden geeft inzicht in de voorkeuren van je bezoekers, waar je in communicatie en programmering op kunt sturen.
Focusgroepen
Je verkrijgt diepgaande informatie door in gesprek te gaan met een specifieke doelgroep. Dat kunnen groepen zijn die je al bereikt, maar ook groepen die je nog niet bereikt. Door gerichte vragen te stellen, kun je belangrijke informatie bovenhalen. Zoals wat hen motiveert om jouw instelling te bezoeken. Of wat een drempel is om dat niet te doen. Je krijgt inzichten in onderliggende gedachten en gevoelens, die je met een vragenlijst niet zo snel verkrijgt.