;

Rotterdam Viert de Stad

De culturele manifestatie Rotterdam Viert de Stad markeerde de mijlpaal van 75 jaar wederopbouw.
TRAP 025
Spring naar hoofdinhoud

In 2016 coördineerde Rotterdam Festivals de culturele manifestatie Rotterdam Viert de Stad om de mijlpaal van 75 jaar wederopbouw te markeren. Bij het zien van onze bruisende havenstad vol met moderne architectuur is het moeilijk voor te stellen dat het centrum van de stad tijdens de Tweede Wereldoorlog is verwoest.

 

Dankzij nieuwe gebouwen als de Markthal, De Rotterdam en Rotterdam Centraal Station staat de stad internationaal sterk op de kaart. Tegen de achtergrond van deze architectonische iconen, richtte Rotterdam viert de stad! zich juist op de burgers van Rotterdam. De Rotterdammers hebben ervoor gezorgd dat de stad levendig en kleurrijk is geworden. Met hun verhalen als rode draad keken we naar de stad die we hebben gebouwd, de stad van vandaag én dromen we over het Rotterdam van de toekomst. Uit ongeveer 300 creatieve ideeën en enthousiaste voorstellen van culturele instellingen en particulieren nam het Rotterdam Festivals team ruim 75 projecten een plek in de stadsbrede programmering.

 

Bekijk hier de trailer:

Roterdam viert de stad in 2016. Deze video's laat beelden zien van verschillende culturele instellingen in Rotterdam.
Rotterdam vier de stad!
Resultaten

Rotterdam vierde de stad met onder meer 75 verhalen van (bekende) Rotterdammers, films, dans, tentoonstellingen, theater, een verlichte stadsexpo en (kunst)routes. De Erasmusbrug bestond 20 jaar en werd door kunstenaarsduo Vollaers-Zwart feestelijk versierd. Naast pop-upstores, een reuzenrad en baby’s op gebouwen was er ook aandacht in tvprogramma's. De eyecatcher was De Trap die tegen het Groothandelsgebouw stond, naast Rotterdam Centraal Station. Dit ontwerp van architectenbureau MVRDV telde maar liefst 180 treden.

 

Met bijna 800.000 bezoekers verspreid over ruim 100 feestelijke projecten was de viering van 75 Jaar wederopbouw een groot succes. De doelstelling van 270.000 bezoekers werd ruimschoots overtroffen. Van dat aantal kwamen 368.611 bezoekers voor rekening van De Trap. De mediawaarde van alle publicaties vertegenwoordigde een bedrag van ruim 5,7 miljoen euro. Uit deelnemers aan het publieksonderzoek gaf 88% een waarderingscijfer van 7 of hoger.

 

Johan Moerman, Rotterdam Festivals: “Wij zijn uitermate trots op de organisatiekracht en de inzet van al die tientallen culturele instellingen, programmamakers en ondernemers met wie we de maandenlange programmering hebben kunnen realiseren. De reacties uit de stad waren hartverwarmend en het draagvlak was enorm. Wij willen iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de manifestatie dan ook heel hartelijk bedanken. Het was een feestje om in Rotterdam, een stad die nooit af is, te werken!”

Rotterdam viert de stad 75 jaar na de verwoestings tijdens de Tweede Wereldoorlog. De stad bruist weer met heel veel culturele instellingen.
OPEN Rotterdam Viert de Stad - Compilatie