Spring naar hoofdinhoud
24 september 2024
Joost Trines

Op het gebied van duurzaam voedsel zijn er veel verschillende afwegingen om te bepalen of je het goed doet. De belangrijkste vraag is wat ‘goed’ is voor jouw evenement. Is je doel zoveel mogelijk gezond aanbod? Wil je zo min mogelijk CO2-impact? Of juist de voordelen van lokale samenwerkingen, het voorkomen van verspilling? Of vind je dierenwelzijn het meest belangrijkste onderdeel? Op basis van deze uitgangspunten kan je de inkoop voor je evenement verder bepalen. Om te weten of je goed doet, is meten van je resultaat zeer belangrijk.

 

Nulmeting

Je kunt dit in kaart brengen door aan de hand van je doelstellingen een nulmeting te doen.

Kies dan je vorige of huidige editie als basis. Ga bij volgende edities goed monitoren wat je verandert. Welke gevolgen heeft het op de kosten, inkomsten, volume en CO2-impact? Als je dit op de juiste manier bijhoudt, kan je zien wat je vooruitgang is.

 

Hierbij kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een tool als klimato.com. Duurzame aanpassingen aan je productie kunnen soms duurder uitpakken, maar in veel gevallen ook kosten besparen. Daarom is het belangrijk dat je ook de kosten goed meeneemt in je onderzoek. Zodat je hier bij opvolgende edities goed rekening mee kan houden in je begroting.

 

De juiste boodschap aan je publiek

Communiceer je keuzes duidelijk aan je publiek. Let hierbij op de toon en boodschap die je overbrengt. De mensen bezoeken je evenement om een leuke tijd te hebben. Ze komen niet om de les gelezen te worden, zich schuldig te voelen of teleurgesteld te worden. Denk daarom goed na over toon, boodschap en doel.

 

Voorkom termen als gezondheidsclaims en woorden zoals ‘veganistisch’, ‘vegetarisch’, of ‘vleesloos’. Ook eiwit-alternatieven of plantaardige burgers kunnen argwaan wekken. Kies gewoon voor het maken van een aantrekkelijk aanbod, zonder teveel in ingewikkelde details te treden. Laat vooral weten wat er allemaal wel in zit (niet wat je liever weg laat). Leg de nadruk bijvoorbeeld op de herkomst van de producten, de smaak, structuur of culturele inspiratie of achtergrond.

 

Wil je zelf meer leren over de keuzes en jouw eigen impact? Check dan ook eens de app van de ForkRanger.com. Hier krijg je een dagelijkse dosis informatie en keuzes die je kunnen helpen bij het maken van beslissingen en impact.