Circusstad Rotterdam is een toegankelijk festival gericht op het bieden van eigentijdse en vernieuwende vormen van podiumkunst voor een breed publiek. Al jaren worden er stappen gemaakt in de verduurzaming van het evenement. Tijdens de editie in mei 2024 heeft de organisatie hierin mooie sprongen gemaakt. Onder meer door af te stappen van wegwerpplastic en te kiezen voor meer toekomstbestendige catering en duurzamere voorzieningen voor crew en artiesten. Joost Trines - coördinator stedelijke evenementen van Rotterdam Festivals - besprak met uitvoerend producent Tess Wiggers tijdens een RF-kennissessie de stappen die ze hebben gezet en de uitdagingen die hierbij overwonnen moesten worden.
Welke rol speelt duurzaamheid bij de organisatie van Circusstad Rotterdam?
Duurzaamheid is een actueel thema waarin we met Circusstad positieve stappen maken. Het is een illusie te denken dat alles meteen 100% is opgelost. De markt om ons heen is ook in ontwikkeling, met nieuwe regelgeving en samenwerking met leveranciers die ook verduurzamen. Maar bewustwording is het belangrijkste. Uiteraard bij je publiek, maar het begint bij de eigen medewerkers. De duurzame ambities moeten onderdeel worden van het DNA van je organisatie.
Hoe zijn jullie omgegaan met de nieuwe regels rondom wegwerpplastic?
Om het wegwerpen van plastic tegen te gaan zijn wij begonnen met het gebruiken van herbruikbare (hard) plastic bekers met €0,50 statiegeld. Deze bekers hebben we voordelig kunnen inkopen via ons netwerk. Voor ons was dit dus een eenmalige duurzame investering in hergebruik van al bestaande bekers. Wij beheren nu zelf deze voorraad.
Wij hebben gekozen voor het invoeren van statiegeld omdat ons festival kleinschalig is. Daardoor is er goed overzicht. De keuze voor de hoogte van het bedrag was nog wel lastig. We wilden de bijdrage niet te hoog maken om toegankelijk te kunnen blijven voor het publiek en om te voorkomen dat er een verlies is op inkomsten. Maar zonder statiegeld is het risico op verlies van de bekers – en dus een hoge schadepost – heel groot. Daarom hebben we bewust gekozen voor het geadviseerde minimale bedrag.
Hoe verliep dit tijdens het festival? En wat zou je een komende editie anders doen?
Na het inleveren van een beker werd het statiegeld via een QR-code weer op de rekening van de bezoeker teruggestort. Dit betekent dat ook gevonden bekers een waarde hebben. Andere bezoekers krijgen zo ook een financiële prikkel om bekers op te ruimen.
Het was vooral een investering in materieel, communicatie en uitvoering. Doordat de bekers ons eigendom zijn, vormt het statiegeld bij schade of verlies alleen de vervangingswaarde. Dit dekt niet alle extra inzet die nodig is voor de uitvoering van het systeem. Deze kostenstijging wordt doorbelast aan bezoeker.
Helaas hadden veel bezoekers toch niet de aandacht voor de mogelijkheid statiegeld terug te krijgen. Bewustwording en communicatie zijn dus nog aandachtspunten. Het statiegeldsysteem is nog niet waterdicht. In het kassasysteem was de toeslag met statiegeld ook moeilijk in te regelen. Hierdoor werd mogelijk ook soms het statiegeld niet aangeslagen bij de verkoop. Een aanpassing in het kassasysteem is dus zeker nodig.