;
Keti Koti 2023 021
Spring naar hoofdinhoud

Sinds 1 januari 2024 moeten alle festivals en evenementen voldoen aan de Single Use Plastic-regels van de Rijksoverheid. Je mag hierdoor geen plastic wegwerpverpakkingen meer gebruiken bij de horecapunten. Alleen hoogwaardig herbruikbare materialen mogen nog worden ingezet. In de praktijk betekent dit dat je bijvoorbeeld herbruikbare bekers zoals een hardcup gebruikt. Of een beker die op een andere manier hoogwaardig kan worden hergebruikt, van bijvoorbeeld recyclebaar PET (rPET). Festivalorganisatoren staan nu dus voor de keuze. Keti Koti Festival voerde in 2024 met een bijdrage uit het Innovatiebudget een pilot uit met de hardcup. Hoe is dit bevallen? Hiolanda Fortes van de organisatie vertelt.

 

Keti Koti heeft gekozen voor een pilot met de Hardcup. Waarom is deze keuze gemaakt?

Vanwege duurzaamheid en het invoeren van de regels rondom wegwerpplastic heeft de stichting GVGT en KetiKotiConnect gekozen voor een pilot met herbruikbare cups tijdens het Keti Koti Festival 2024. Dit deden we op de locaties Wijkpark Oude Westen en Schouwburgplein. Wij kozen voor de hardcups na het volgen van de Workshop Grondstoffen bij Rotterdam Festivals. Dit leek ons de meest duurzame en haalbare optie. Ook waren we benieuwd naar gedragsverandering bij onze bezoekers, de navolging van de regels door de foodstands (met name in het Wijkpark) en naar de haalbaarheid qua kosten.

 

Door het open karakter van het festival en om een drankje betaalbaar te houden (zeker voor gezinnen met kinderen) kozen wij ervoor geen statiegeld te vragen of toeslag op de drank te zetten. In plaats daarvan besloten we in te zetten op awareness bij onze bezoekers door uitingen te plaatsen en extra stewards in te zetten. De boodschap was “de hardcup mag niet in de prullenbak en ook niet mee naar huis”. Bij de meeste foodstands werd eten verkocht met karton of bamboe in plaats van plastic verpakking. Helaas hield nog niet iedereen zich aan deze regel. Er is dus ruimte voor verbetering. Je merkt dat ook voor de aanbieders de regels nog nieuw zijn.

 

Hoe is dit bevallen? Wat moest er anders worden ingericht tijdens het evenement?

Over het algemeen heeft de pilot goed uitgepakt. We moesten wel letten op voldoende retourpunten (kliko’s met vulopening) voor de diverse grondstoffen verspreid over het gehele festivalterrein. Ook de inzet van extra stewards en aanvullende afspraken met Schone Stad waren aandachtspunten. Door middel van beeldmateriaal op borden hebben we de retourpunten gecommuniceerd naar ons publiek. De stewards en de beveiliging spoorden de bezoekers ook aan de bekers in de retourbakken te gooien en niet bij het restafval. Voor de signing hadden we eerst contact met Statiegeld Nederland. Uiteindelijk kozen we er toch voor om zelf extra stewards in te zetten en de borden in de huisstijl van het festival te laten maken. Dit was voor ons een betaalbaarder alternatief.

Recycle Informatiebord
Hoeveel bekers zijn niet ingeleverd en wat zijn hiervan de financiële gevolgen?

Op het Schouwburgplein was een verlies van 2,4% en op het Wijkpark 8,5%. De inzet van herbruikbare cups is een duurzamer maar duurder alternatief t.o.v. recyclebare disposables die we bij eerdere festivaledities gebruikten. We hebben er bewust voor gekozen om geen kosten door te rekenen aan onze bezoekers, bijvoorbeeld via statiegeld. Hierdoor bracht de invoering van dit systeem voor ons wel extra kosten met zich mee. Ook bijvoorbeeld door de extra stewards, extra horecapersoneel en extra beeldmateriaal. 

 

De toegevoegde waarde van deze pilot was om te kijken hoe dit systeem aansloeg bij het publiek en hoe bezoekers omgingen met de nieuwe regels. Op het Schouwburgplein ging dit heel goed. In het Wijkpark waren er meer kramen, meer publiek en meer grondstoffen. Dat maakte deze locatie minder overzichtelijk dan het Schouwburgplein. Ook het beeldmateriaal is op het Wijkpark anders ingezet dan vooraf besproken.

 

 

De financiële gevolgen voor gebruik hardcups t.o.v. aanschaf recyclebare disposables in cijfers:

 

Extra personele inzet - € 1050,00 
Kosten huur bekers - € 1485,00*
Vermissing/breuk - € 590,40 (verwachting 8% - feitelijk 10,9%*) 
Beeldmateriaal - p.m.** 
Totaal - € 3.125,40

 

Totaal volgens begroting € 2967,- (verschil wordt veroorzaakt door feitelijke vermissing/breuk)

* in vergelijking met wegwerpbekers zou dit een kostenpost zijn van rond € 750,-

** kosten beeldmateriaal € 778,85

 

We hebben nu duidelijke inzage in de kosten en resultaten. Dit kunnen we meenemen in de begroting en inkoop van volgende edities

Schermafbeelding 2024 09 24 142244
Wat wil je volgend jaar anders doen? En hoe komt dit in de begroting van 2025? 

Om de extra kosten van dit systeem op te vangen willen we volgend jaar wel statiegeld invoeren. In overleg met de horecapartners kijken we naar de mogelijkheid voor een kleine toeslag op de drankjes. Ook het aantal gehuurde bekers kan omlaag. Voor de pilot dit jaar was het lastiger in te schatten. We hadden geen wasgelegenheid en wilden niet zonder bekers komen te zitten. Deze extra inkomsten kunnen we inzetten voor extra personeel en nieuw beeldmateriaal. We willen de foodstands - met name het schaafijs - goed monitoren en meer meenemen in het proces. Dit kan via extra voorlichting, maar ook met meer handhaving op de dag zelf. De inzet van de stewards blijft daarom de komende edities nodig.

 

Hoe was de samenwerking met de leverancier? Waarom is gekozen voor deze partij?

De samenwerking met cupXChange als leverancier voor de hardcups is goed bevallen. Zij denken mee en handelen snel, dat is makkelijk schakelen. Dat ze lokaal gevestigd zijn is handig met leveren en ophalen. Andere leveranciers zitten toch verder weg. Dit scheelt dus ook meteen extra impact op mobiliteit. Ook werkt deze leverancier met een sociale werkvoorziening voor het reinigen van de bekers. Dit vinden we ook erg belangrijk als maatschappelijk betrokken organisatie. Wat zou je aan andere organisatoren als tip meegeven? Begin tijdig met het maken van je grondstoffenplan voor je festival en neem de horeca en kraamhouders mee in het proces!